فال حافظ

ایمن سازی بدن در برابر بیماری‌ های پاییز

ایمن سازی بدن در برابر بیماری‌ های پاییز

ایمن سازی بدن در برابر بیماری‌ های پاییز

با رسیدن فصل پاییز، بیماری‌ها و مشکلات فصلی نیز از راه می‌رسند. در این مطلب از تحقیقستان به‌شما می‌گوییم چطور خودتان را در برابر بیماری‌های پاییز ایمن کنید.

اگرچه هوا کم‌کم رو به سردی می‌رود، اما بازار سوپرفود‌ها یا همان غذا‌های شگفت‌انگیز مخصوص فصل پاییز، همیشه داغ است.

انتخاب گزینه‌های غذایی فصلی نه تنها راهی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها است، بلکه برای محیط زیست نیز مزایایی از جمله کاهش سطح کربن به همراه دارد.


بیماری‌ های پاییز

مراقب بیماری های پاییزی باشید!

در پاییز مصرف سیب را فراموش نکنید. این میوه سرشار از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. شما همچنین مقدار زیادی فیبر غذایی (پکتین) از پوست و گوشت این میوه دریافت می‌کنید. این نوع فیبر محلول به بهبود کنترل قند خون، هضم غذا و مدیریت کلسترول کمک می‌کند. سیب طعم و بافت مطلوبی در ماه‌های پاییز دارد.

بادمجان یک ماده غذایی کم‌کالری است. این ماده غذایی منبع خوبی از فیبر و مملو از بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه پتاسیم و ویتامین ب ۶، ویتامین C و منگنز است.

کدو تنبل نیز حاوی بتاکاروتن، پتاسیم، ویتامین C و منگنز است. بتا‌کاروتن پیش‌ساز ویتامین A است که برای سلامت چشم مهم است. بتا‌کاروتن یک پروتئین بسیار بااهمیت برای بدن انسان است که کمبود آن باعث ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده و ریه می‌شود.

تره‌فرنگی بخورید. این سبزی سرشار از مواد مغذی بوده و کالری بسیار پایینی دارد. تره‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گوگردی از جمله کامفرول و آلیسین است که از بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها محافظت می‌کند.

و، اما جوانه‌های بروکسل. این سبزیجات چلیپایی حاوی پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B از جمله ب ۶ و تیامین هستند. جوانه‌های بروکسل حاوی پری‌بیوتیک هستند که پروبیوتیک‌ها از آن تغذیه می‌کنند. ترکیب پری‌بیوتیک‌ها با پروبیوتیک‌ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

انار را فراموش نکنید. دانه‌های این میوه شیرین و ترش، آنتی‌اکسیدان‌ها و طعم بی‌نظیری را به نوشیدنی‌ها و غذا‌های پاییزی مورد علاقه شما اضافه می‌کند. آب انار به طور متوسط دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به شراب قرمز، آب انگور یا چای سبز است.

بیماری های شایع در فصل پاییز


درمان‌های خانگی برای بهبود تبخال

تبخال نوعی عفونت است که از ویروس هرپس سیمپلکس ناشی می‌شود. اگرچه در حال حاضر درمانی برای این عفونت وجود ندارد، برخی از روش‌ها از جمله درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به تسکین علائم آن کمک کند.

علائم تبخال شامل زخم‌های پوستی است. این عفونت به طور معمول دهان، دستگاه تناسلی و ناحیه مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ویروس هرپس سیمپلکس دو نوع دارد: ویروس هرپس سیمپلکس HSV-۱ و ویروس هرپس سیمپلکس HSV-۲. هر دو نوع می‌توانند باعث تبخال دستگاه تناسلی شوند، اما فقط HSV-۱ باعث تبخال دهانی می‌شود.

دارو‌های خانگی، از جمله کمپرس گرم یا سرد ممکن است درد و خارش ضایعه تبخال دهانی را تسکین دهد. استفاده از گرما در ناحیه اطراف لب‌ها نیز می‌تواند از ایجاد تاول جلوگیری کند.

در مورد کمپرس سرد، توصیه می‌شود بسته یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید و آن را دور یک کیسه بپیچید. همچنین توصیه می‌شود که محل را به آرامی با آب نمک بشویید.

همچنین مطالعات نشان داده که آلیسین، ترکیب موجود در سیر، ممکن است فعالیت هر دو نوع ویروس HSV را کاهش دهد.

اما ویتامین‌های مختلف می‌توانند به محافظت از بدن در برابر ویروس و کاهش علائم کمک کنند. اگر فردی سطح ویتامین D پایینی داشته باشد، عفونت‌های تبخال به احتمال زیاد عود می‌کند.

ویتامین C همیشه برای پیشگیری از سرماخوردگی شناخته شده بود، اما می‌تواند برای بهبود تبخال نیز بسیار مفید باشد. فلفل قرمز، کیوی، پرتقال و انبه بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین C هستند.

خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E نیز ممکن است استرسی را که عفونت‌هایی مانند تبخال به سلول‌های سیستم ایمنی وارد می‌کند، کم کرده و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش دهد.

مدت‌هاست که انسان‌ها از انار به عنوان داروی خانگی برای درمان عفونت استفاده می‌کنند. انار حاوی زینک است که می‌تواند به کاهش عفونت تبخال کمک کند. علاوه بر این، همیشه دارو‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند احتمال شیوع ویروس تبخال را کاهش دهند و از شدت علائم آن بکاهند. دارو‌های اصلی که پزشکان برای این منظور تجویز می‌کنند، شامل آسیکلوویر، فامسیکلوویر، والاسیکلوویر و پنسیکلوویر هستند.


سرفه مداوم، سرنخ کشف کدام بیماری‌ها است؟

برای قرن‌ها، پزشکان از طریق بررسی نوع سرفه، به دنبال تشخیص بیماری‌های مختلف بوده‌اند.

سرفه‌ی گه‌گاه، اغلب خطرناک نیست، اما سرفه‌ای که مخاط خونی تولید می‌کند، یا همراه با تب، سرگیجه یا خستگی است، می‌تواند هشداری برای مراجعه فوری به پزشک باشد.

در دوران پاندمی ویروس کرونا پزشکان هشدار می‌دهند که اگر بیش از یک ساعت سرفه مداوم می‌کنید و این سرفه‌ها خشک و همراه با تنگی نفس، تب و درد عضلات است، باید از نظر ابتلا به ویروس تحت آزمایش قرار بگیرید.

سایر علل سرفه مداوم :

ریفلاکس معده باعث نشت محتویات معده به سمت مری شده و می‌تواند منجر به اسپاسم مجاری تنفسی و در نهایت تنگی نفس و سرفه شود. ریفلاکس اسید با مصرف دارو‌های کاهنده اسید معده مانند فاموتیدین، پنتوپرازول، راینیتیدین قابل درمان است.

عفونت‌هایی مانند برونشیت یا ذات‌الریه می‌تواند باعث سرفه حاد یا سرفه مزمن شود. این عفونت‌ها توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شوند. بسیاری از بیماران، اغلب حتی پس از رفع عفونت، سرفه را تجربه می‌کنند.

سویه خاصی از ذات‌الریه باکتریایی نیز که مایکوپلاسما نام دارد، ممکن است باعث سرفه مزمن همراه با خستگی، ضعف، تنگی نفس و تولید خلط شود. این عفونت گاهی اوقات به عنوان پنومونی پیاده‌روی شناخته می‌شود و معمولاً افراد جوان و سالم را درگیر می‌کند.

حداکثر ۴۰ درصد افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، فیبروز ریوی نیز دارند. آرتریت روماتوئید می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و منجر به سرفه مداوم شود.

معمولا وقتی به مدت یک یا دو هفته سرفه‌های ملایمی دارید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. ولی در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

۱- زمانی که بیش از سه هفته دچار سرفه شده اید.
۲- سرفه واقعا شدید است و به مرور زمان هم وخیم‌تر می‌شود.
۳- سرفه با خون یا تنگی نفس، اختلالات تنفسی و درد در قفسه سینه همراه است.
۴- سرفه همراه با علائم نگران‌کننده دیگر مثل کاهش غیرمنتظره وزن، تغییرات مداوم در صدا، وجود توده یا تورم در گلو است.

ایمن سازی بدن در برابر بیماری‌ های پاییز


ایمن سازی بدن در برابر بیماری‌ های پاییز


چرا همزمان با قاعدگی، دچار علائم آنفلوآنزا می‌شویم؟

تقریبا هیچ‌کس با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بیگانه نیست: بیش از ۹۰ درصد زنان در سنین باروری برخی از علائم دست‌و‌پا‌گیر قبل از پریود را تجربه می‌کنند، از جمله نفخ، گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد و بدخلقی.

فراتر از این علائم، برخی از زنان همچنین خبر از علائم آنفلوآنزا یا سرماخوردگی در این دوران می‌دهند؛ وضعیتی که در اصطلاح عامیانه به آن آنفلوآنزای پریود گفته می‌شود. این عارضه با علائمی مانند سردرد، حالت تهوع و حتی تب، اسهال، یبوست، خستگی، درد‌های عضلانی و لرز در دوران قبل از قاعدگی یا در طول آن، خود را نشان می‌دهد.

خبر خوب این است که این نوع آنفلوآنزا با آنفلوآنزای واقعی هیچ ارتباطی ندارد.

متخصصان در مورد علت ایجاد این عارضه کاملاً مطمئن نیستند، اما نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، به احتمال زیاد اصلی‌ترین مقصر است.

پس از تخمک‌گذاری، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون رو به کاهش می‌گذارد. با شروع پریود، پروستاگلاندین‌ها آزاد می‌شوند. این هورمون‌ها باعث گرفتگی عضلات شده و یکی از دلایل دوره‌های دردناک قاعدگی هستند.

پروستاگلاندین‌ها علاوه بر گرفتگی عضلات، ممکن است مسئول علائمی باشند که شبیه آنفلوآنزا هستند. مانند سردرد، حالت تهوع و اسهال. با این حال اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین این عارضه انجام دهید:

داروی مسکن بدون نسخه (OTC) مصرف کنید. ضد‌التهاب‌های OTC، مانند ایبوپروفن (Advil) می‌توانند درد‌های عضلانی، گرفتگی عضلات، سردرد و درد پستان را تسکین دهند.

از پد حرارتی استفاده کنید. یک پد گرم‌کننده می‌تواند به رفع گرفتگی و درد‌های عضلانی کمک کند. در طول روز یک پد گرم‌کننده را به مدت ۱۵ دقیقه در پایین شکم خود قرار دهید.

داروی ضداسهال مصرف کنید. دارو‌های OTC برای اسهال، از جمله لوپرامید (Imodium) یا بیسموت ساب‌سالیسیلات (Pepto-Bismol)، می‌توانند اسهال را متوقف کنند.

غذا‌های سالم با طبع گرم بخورید. تغذیه سالم همیشه فکر خوبی است، اما با انتخاب سالم‌تر در دو هفته منتهی به پریود می‌توانید علائم PMS را کاهش دهید. مصرف شکر، نمک و کافئین را کاهش دهید.

کلسیم، امگا ۳ و ویتامین ب ۶ بخورید. ویتامین ب ۶ می‌تواند به کاهش برخی از علائم از جمله بی‌حالی، نفخ و تحریک‌پذیری کمک کند.

2459

راه موفقیت، همیشه در حال ساخت است؛ موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن . ما در تحقیقستان تلاش میکنیم تا بهترین ها را برای شما به ارمغان آوریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

magnifier
توسط
تومان