
ویژگی های سیستم فروشگاهی
ویژگی های سیستم فروشگاهی
به طور خیلی ساده و مختصر یک سیستم پایانه فروش، ترکیبی از یک نرم افزار و سخت افزار است که برای پردازش تراکنشهای مالی استفاده میشود.
در طی دهههای گذشته سیستمهای فروشگاهی از یک سخت افزار و نرم افزار ساده که تنها میتوانست یک سری از پردازشهای ساده را انجام دهد، به نقطهایی جهش یافتند که کارهای فراتری مانند: مدیریت انبار، ارائه گزارشات پیشرفته فروش، نگهداری اطلاعات مشتریان و گردش مالی آنها را انجام میدهند .
همه چیز زمانی خوب به نظر میرسد که همه این موارد بصورت یک بسته در اختیار شما قرار بگیرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با رشد سریع گزینههایی که در اختیار شما است کارتان برای انتخاب یک سیستم مناسب که نیازهای کسب و کار شما را بر طرف کند سخت میشود . در این مقاله قصد داریم در مورد تصمیمگیری عواملی که در خرید یک سیستم فروشگاهی مهم است و ویژگیهای یک سیستم فروشگاهی با شما صحبت کنیم.
قیمت یک سیستم پایانه فروش
قیمت از فاکتورهای اصلی برای انتخاب یک سیستم پایانه فروش است. مبلغ سیستمهای فروشگاهی میتواند بصورت رایگان تا قیمت هزاران ریال نوسان داشته باشد . موضوع مهم دیگر برای انتخاب یک سیستم پایانه فروش این است که با بودجه و نیازهای کسب و کار شما مناسب باشد. چهار عامل مهم بروی قیمت یک سیستم فروشگاهی تاثیر گذار است:
نرم افزار: شما معمولاً فقط یک بار هزینه نرم افزار فروشگاهی را پرداخت میکنید، در ادامه ممکن است بابت مواردی مانند به روز رسانی و خدمات پشتیبانی نرم افزار مبالغ بیشتری را پرداخت کنید.
سخت افزار:قیمت سخت افزار شما بستگی به بزرگی کسب و کارتان و همچنین تمایل شما برای استفاده از تکنولوژیهای جدید مانند دستگاههای سیار و لمسی دارد.
یکپارچگی:خیلی از شرکتهای عرضه کنندهی نرم افزارهای فروشگاهی، در ابتدا محصول خود را با یک سری از امکانات اولیه در اختیار شما قرار میدهند. آنها این پیشنهاد را میدهند که در صورت تمایل نرمافزار خود را به سایر سیستمهای مجموعه نظیر حسابداری متصل سازید تا بتوانید از امکانات این یکپارچگی استفاده کنید.
پشتیبانی:خیلی خوب است اگر سیستم فروشگاهی شما به صورت خودکار شامل پشتیبانی باشد، اما در بعضی مواقع شما برای این پشتیبانی باید هزینهای پرداخت کنید.
استفاده آسان از نرم افزار
یکی از مواردی که شما از خرید یک سیستم فروشگاهی انتظار دارید این است که بتوانید نرم افزار را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کرده و با آن شروع به کار کنید. همچنین نرم افزار دارای محیط بصری مناسبی باشد به گونهای که برای اعمال تغییرات مورد نیاز خود در آن نیازی به استفاده از راهنمای موجود در بسته نرم افزاری خود نداشته باشید.
اکثر شرکتهای جدید در این حوزه معمولا امکان استفاده از یک نسخه آزمایشی برای مشتریان خود فراهم کرده تا آنها قبل از خرید نرم افزار به کمک این نسخه آزمایشی با امکانات کلی سیستم آشنا شوند و بتوانند با اطلاعات دقیق تری اقدام به خرید نرم افزار نمایند . در این میان بعضی دیگر از شرکت ها قبل از خرید نرم افزار امکان استفاده از یک جلسه رایگان نمایش سیستم را برای مشتریان خود فراهم کرده تا آنها در این جلسه سوالات و ابهامات خود را بر طرف نمایند.
پشتیبانی
یک سیستم فروشگاهی مناسب نباید نیاز به پشتیبانی زیادی داشته باشد ، اما همه ما خوب میدانیم که در بعضی از مواقع اتفاقاتی رخ میدهد که نیاز است از کمک یک نفر دیگر بهره گیریم. شما مسلما خیلی علاقه به این موضوع نخواهید داشت تا در اکثر مواقع مجبور شوید از طریق تماس با پشتیبانی مشکل خود را حل کنید. اما هنگامی که یک نرم افزار را تهیه میکنید لازم است بدانید کسی وجود دارد که سوال شما را پاسخ داده و برای مشکل شما راه حل ارائه دهد.
گردآوری توسط: تحقیقستان