
مسئولیت اجتماعی شرکتها
مسئولیت اجتماعی شرکتها
به نوعی برای ما مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی چگونه از طریق کسبوکار مسئولانه ایجاد ثروت کنیم. بنابراین رفتارهای تجاری شرکت حوزه کارکنان، مشتریان، پیمانکاران، محیط زیست و جامعه را در برمیگیرد. بنابراین یک رابطه برنده- برنده و خلق ارزش مشترک هم برای جامعه و هم برای بنگاه، زیربنای مفهومی موضوع مسئولیت شرکتی است.
مسئولیت اجتماعی شرکتها بر مسئولیت و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تاکید دارد و ناظر بر چگونگی کسبوکار مسئولانه همراه با تولید ثروت است. این نیازهای اجتماعی جامعه است که بازارهای اقتصادی را تعریف می کند. بنگاههای اقتصادی در قبال کلیه ذینفعان مسئول هستند و ذینفعان مشتری، کارمند، خود سازمان، مصرفکنندگان، محیط زیست، جامعه محلی، همسایهها، دانشگاه و اقتصاد آن ملت را شامل میشود.
بنابراین موفقیت کسب و کار با پیشرفت جامعه متصل است و رابطه مستقیمی میان این دو است . چرا شرکت مایکروسافت و بنیاد گیتس در بازار افریقا سرمایه گذاری می کند چرا که در صورت جهش از یک سطح توسعه به سطحی دیگردر این قاره، بازار افریقا به بزرگترین بازار محصولات مایکروسافت تبدیل خواهد شد.
چرا شرکتهای نفتی بزرگ چون شل نزدیک به ۵ درصد درامد خود را صرف سرمایه گذاری تحقیق و توسعه بر روی انرژی های تجدید پذیر می کنند چرا که هم اکنون در بازار سوخت های فسیلی رهبر بازار هستند و می خواهند که هنگامی که سوخت های فسیلی به اتمام رسید همچنان رهبر بازار انرژی باقی بمانند. آسیبهای اجتماعی، توسعه نیافتگی جوامع در نهایت هزینه های بنگاه را افزایش می دهد . چرا بزرگترین بنگاههای دنیا در کشورهای توسعه یافته شکل می گیرند و چرا بزرگترین بازارهای انها در جوامع توسعه یافته قرار دارد.
امروزه شرکتها به مسئولیت شرکتی به مثابه ابزاری مینگرند که چگونه میتوانند از طریق آن منافع شرکت خود را به حداکثر برسانند.
آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی سهم بازار خود را توسعه دهد؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی خود را به عنوان شرکتی معتبرتر و باپرستیژتر جا بیندازد؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی و همکاری با سازمانهای محلی ریسک اجتماعی خود را مدیریت کند و مجوز محلی برای کار کردن داشته باشد؟ آیا می تواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی بازاریابی کند و بازاریابی خود را با چالشهای اجتماعی پیوند زند تا نامی ماندگارتر داشته باشد؟
آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی به سیاستگذاران و مقامات محلی نزدیک شود و منافع خود را تامین کند؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی در شرکت خود روح تازهای بدمد و کارکنان خود را انگیزهدارتر کند؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی با شراکت و مشارکت یک سازمان خیریه محلی بخشی از مشکلات محلی اطراف شرکت خود را حل کند؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی و حضور در بازارهای کمتر توسعهیافته محصولی جدید به بازار عرضه کند؟ آیا میتواند از طریق فعالیتهای مسئولیت شرکتی از بستر اجتماعی فرهنگی و ورزشی منطقه فعالیت خود برای خود بازار ایجاد کند؟
اهداف بنگاههای اقتصادی را از حرکت به سوی شرکتی با مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مبتی بر ذی نفع محوری می توان به صورت زیر بیان کرد:
– پر کردن شکاف میان فعالیتهای انجام شده در شرکت و تصویر بیرونی شرکت – مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان ابزاری برای توسعه بازار – هدفمند کردن و یکپارچه کردن فعالیتهای پراکنده کنونی شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی به منظور – اتصال و هم افزایی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی به دیگر فرایندهای درون سازمانی در راستای تعالی سازمانی – اولویت و انتخاب فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی که بیشترین ارزش افزوده را می تواند برای شرکت به همراه اورد – تدوین چارچوب گزارش سالانه مسئولیت پذیری اجتماعی
ین موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران بسیار مهم و تحقیقات کمی انجام شده است (بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات افشا شده توسط شرکتها) در این زمینه جای تحقیق زیادی وجود دارد.
گردآوری توسط: تحقیقستان