۵ نشانه ی یک محیط کار مسموم

۵ نشانه ی یک محیط کار مسموم

۵ نشانه ی یک محیط کار مسموم

برای تشخیص یک محیط کار مسموم از یک محیط کار سالم نشانه های زیادی وجود دارد از جمله موارد ذیل که باعث خواهند شد کارکنان خوب این محیط کار را ترک کنند.

۱- گروه هایی از افراد منفی و افرادی که شایعه پراکنی می کنند.

یکی از نشانه های آشکار کارکنان غمگین و افسرده ای هستند که پیوسته ناراحتی خود را بروز می دهند. به راحتی می توان آنها را شناسایی کرد. معمولا بعد از جلسات دور هم جمع می شوند و در مورد هر آنچه در جلسه اتفاق افتاده است و نتایج آن شروع به منفی بافی می کنند.

آنها به سرعت شایعه ها را پخش می کنند و شرکت و مدیریت را زیر سوال می برند. آنها معمولا با افرادی که تازه استخدام شده اند طرح دوستی میریزند تا نزذ او از شخصی یا چیزی بدگویی کنند.

۲- کارکنان بدون انرژی و بی انگیزه

در این محیط کار معمولا کارکنان از بالادستی های خود می ترسند. فرهنگ این محیط ها طوری است که به کارکنان اجازه نمی دهد نظرات و ایده های خود را بیان کنند، در کار خود خلاقیت بخرج دهند و بخوبی از توانایی ها و مهارت های خود استفاده کنند. آنها بیشتر شبیه به زنبورهای کارگری هستند که همیشه یک کار ثابت انجام می دهند.

۳- افرادی که اطلاعاتشان را بروز نمی دهند.

این موضوع زمانی بیشتر نگران کننده است که مدیر یک مجموعه اطلاعاتش را برای حفظ قدرت و کنترلش در اختیار دیگران قرار ندهد و کنترل در هر سطحی، چه زیردستان و چه همقطاران باعث از بین رفتن اعتماد در محیط کار می شود.

۴- سبک مدیریت دیکتاتوری

اینکه یک کارمند دائم مراقب رفتار خود باشد باعث ایجاد یک حس بد در او می شود که نشان از ترس و نفرت از مدیر است و می داند که در طول روز هر بار که مدیر خود را ببیند حتما اتفاق بدی افتاده است. این نوع مدیر  باعث ایجاد یک فرهنگ مسموم در محیط کار می شود که کارکنان نتوانند ایده های و نظرات خود را مطرح کنند یا همکاری مناسبی داشته باشند. در چنین محیط کاری امنیت شغلی وجود ندارد. اعتماد به همکاران و مدیر ممکن است به فرد آسیب بزند. اگر در چنین محیطی فعالیت می کنید بهتر است به فکر کار جدیدی باشید.

۵- عدم اهمیت به سلامت افراد

در یک محیط کار مسموم معمولا افراد با استرس کار می کنند و بعد از مدتی سلامت آنها دچار مشکلاتی می شود و هم از لحاظ فیزیکی و هم روانی آسیب می بینند. در چنین محیط هایی خشم، تعارض، بدخلقی، دعوا، عدم حضور در محل کار به علت بیماری یا ناتوانی مشاهده می شود.

برای بهبود وضعیت در چنین محیط کاری چه باید کرد؟

– برای افزایش انگیزه ی کارکنان برنامه ریزی کنید.

– با کارکنان خوب مصاحبه کنید و به انها اطمینان دهید که شرایط بهتر خواهد و از آنها بخواهید در شرکت بمانند.

– به کارکنان و همقطاران خود احترام بگذارید و آنها را تشویق کنید.

– برای مدیران دوره های کوچینگ برگزار کنید.

– تفویض اختیار کنید و به افراد خود نیز اجازه دهید تصمیم بگیرند.

– اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید تا به کمک آنها بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.

– مشکلات موجود را مطرح کنید، درمورد آنها صحبت کنید و راه حل های برای آنها بیابید.

گردآوری توسط: تحقیقستان

2445

راه موفقیت، همیشه در حال ساخت است؛ موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن . ما در تحقیقستان تلاش میکنیم تا بهترین ها را برای شما به ارمغان آوریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

magnifier
توسط
تومان